lørdag 2. april 2011

Nostalgitripp

Forrige gang tok jeg opp Lagoon, og da tenkte jeg at jeg like godt kunne fortelle litt om et annet spill. Nærmere sagt ActRaiser. Dette er et av favorittspillene mine på SNES, som jeg skaffet meg det igjen for et par år siden. Selv om det det var ikke like bra som på den tiden,  var det jaggu fremdeles morsomt.

ActRaiser
Hovedpersonen i spillet er en gudeskikkelse som har våknet opp fra en dyp søvn. Mens han sov har all slags onde skapninger tatt over verden; styrt av Tanzra. Denne Tanzra er det den ultimate motparten av mesteren som du spiller. I løpet av spillet skal du gjennom seks områder, og det er her Actraiser viser fra en litt annen side enn andre spill. Dette fordi spillet er delt opp i to deler, en actionbasert sideskroller og en simdel hvor du skal bygge opp igjen verdenen. Når du begynner på det første området du vil bygge opp igjen må du først gjennom et level, og slå minibossen der. Etter det begynner du å bygge opp igjen det området, og når du er ferdig skal du gjennom et brett til - hovedsaklig for å drepe hpvedbossen men også for opprette fullstendig fred der. Det som er veldig bra med spillet er at du kan velge å ta hvilket som helst område du vil. Sliter du for eksempel med et område kan du velge å bygge opp sivilisasjonen et annet sted; for å så komme tilbake når du føler deg sterkere.



Men som i andre spill har du verken mye helse eller ferdigheter, i begynnelsen. Så etterhvert som du slåss deg gjennom områdene, eller bygger de opp, får du tilgang til flere ferdigheter og mer helse. Ferdighetene består stortsett av magi som du tilkaller deg i løpet sideskroll/action-områdene, eller værmagi som er til hjelp under simdelen. Actiondelen består av to store sideskrollede brett som tar sted i begynnelsen av et område, og slutten. I løpet av disse områdene sloss du mot fiender og samler forskjellig ting. På slutten av disse brettene venter enten, som sagt tidligere, en mini-boss eller hovedboss. I løpet av disse områdene kan du ikke bruke så mye magi som du vil. Men du samler små ting som gjør at du har så og så mye magi med deg. I begynnelsen har du bare en ting, og bør derfor spare magien.



En av de tingene jeg liker beste med spillet er musikken. Det var faktisk en av de tingene som gjorde at jeg falt slik for spillet. Spillet har til dags dato, utennom Final Fantasy 7, den beste bossmusikken i et spill noensinne. Utennom bossmusikken har første brettet i nesten alle områdene den beste låten. Men det er ikke så interessant å høre meg prate om musikk, når det man kan gå på youtube å høre den. Så derfor at jeg skal prate mer om den kan du se på dette klippet:

 Ellers kom det ut en cd med sporene spilt av et symfoniorketster som er veldig bra. Den hører du her:


ActRaiser fikk også en oppfølger men den fjernet helt simdelen. Jeg prøvde det et par ganger, men det var liksom ikke det helt samme uten byggedelen. Dette fordi etter du har fullført et brett kan du slappe litt av med å bygge opp verdenen. Det er litt action her også siden det er en del monster som beseires, og segl som utryddes. Når du har klart å utrydde seglene forsvinner den type monster, som kom ut av den. Ellers viser du innbygerne veien hvor de skal bygge, og du bruker værmagi for å fjerne steiner, trær eller sand. Det ble liksom ikke det samme, men jeg sier ikke at de skulle lage akkurat det samme spillet. Men mye av magien fra det første spillet forsvant. 



Det ble også laget en remake til mobiltelefoner, men den fjernet simdelen og lot et par brett være igjen. Jeg har ikke prøvd, og når jeg hører at de har fjernet simdelen tror jeg ikke kommer til å gjøre det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar